ANBI Kerk

De Gereformeerde Kerk Ottoland is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “.

Deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 4 lid 1 van de kerkorde.

De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: kerkorde Protestantse Kerk in Nederland

De Protestantse Kerk in Nederland heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de Gereformeerde Kerk Ottoland.

Samenstelling bestuur.

Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 18 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.

Het College van Kerkrentmeesters telt 6 leden en  is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening.  Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder  hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het classicaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art. 6-9)

Doelstelling/visie.

De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.

1 – De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God. 

2 – Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen. 

3 – Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.

Zie verder: artikelen I t.m. IV van de kerkorde van de Protestantse Kerk “de roeping van kerk en gemeente” 

Beleidsplan.

Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via deze link:

https://www.protestantsekerk.nl/anbi-pkn/ 

zoeken op beleidsplan 2021-2025 “de toekomst open tegemoet”

Op de website https://gk-ottoland.nl/ vindt u het beleidsplan van onze gemeente.

Beloningsbeleid.

De beloning van de predikant(en)  van onze gemeente is geregeld in de ‘Generale regeling rechtspositie predikanten’. Zie Generale Regelingen Protestantse Kerk in Nederland

De beloning van de overige medewerkers in loondienst, zoals kerkelijk werkers, kosters/beheerders, is geregeld in de ‘ Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’. Zie https://www.protestantsekerk.nl/thema/arbeidsvoorwaarden-kerkelijk-medewerkers/

Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed. 

(desgewenst toe te voegen: predikanten en/of kerkelijk werkers ontvangen een beloning voor het geheel van hun ambtelijke werkzaamheden volgens bovenvermelde regelingen).

Verslag Activiteiten.

De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan. 

Bij voorbeeld: 

  • Vergoeding van de predikant   
  • Onderhoud en verwarming van de kerk
  • Vergoeding van organisten
  • Contributies en bijdragen aan de PKN [voor ondersteuning]
  • Bijdragen voor jeugdwerk in de gemeente
  • Instandhouden van de audio en video voorziening voor online bijwonen van 
  • Uitgaven voor gastpredikanten en kerkdiensten

Voorgenomen bestedingen.

De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk kerkenwerk (of kerk-zijn) vertoont een grote mate van continuïteit: de predikanten of andere werkers verrichten hun werkzaamheden, kerkdiensten worden gehouden en ook andere kerkelijke activiteiten vinden plaats. In de kolom begroting in het overzicht onder H. is dit cijfermatig in beeld gebracht.

Verkorte staat van baten en lasten met toelichting. 

Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.

De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar. Het CIO heeft het ANBI-formulier geactualiseerd. De versie voor de Protestantse Kerk treft u hieronder aan. Gemeenten en diaconieën gebruiken voor de publicatie van de financiële gegevens de “ANBI-pagina” uit FRIS. FRIS toont uitsluitend de gegevens die in de exploitatie van een gemeente voorkomen. 

Toelichting

Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar via de Actie Kerkbalans gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren.

Soms bezit de kerkelijke gemeente ook nog enig vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de gemeente nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de gemeente. 

Kerken ontvangen geen overheidssubsidie in Nederland, behoudens voor de instandhouding van  monumentale (kerk)gebouwen of een specifiek project.

Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de predikant en eventuele kerkelijk werkers en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten.

Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan het in stand houden van de kerkelijke bezittingen, benodigd voor het houden van de kerkdiensten (zoals onderhoud, energie, belastingen en verzekeringen) en aan de kosten van de eigen organisatie (salaris koster, eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijk werk.

Onder lasten van beheer zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de kerkelijke bezittingen.

Nadere toelichting 

Ondanks de forse verhoging van de VVB met ±20% is er nog steeds een tekort van €15.000,-. 

Wat betekent dit concreet; 

We hebben per jaar ±€100.000,- nodig aan VVB-opbrengsten. 
Er zijn ongeveer 150 leden die met de VVB bijdragen aan de kerk. 
Dat is een gemiddelde VVB bijdrage van ±€667,- per betalend lid per jaar. 
De gemiddelde VVB-opbrengst van de afgelopen 4 jaar is ±€70.000,-. 
Het verschil van ±€30.000,- moet door de leden opgebracht worden. 
Met een totaal van ±150 betalende leden is dat €200,- per lid extra.

Verdere toelichting en overwegingen; 

  • Stijgende kosten en gelijkblijvende inkomsten

In de nabije toekomst [<5 jaar] ziet het CvK een trend van stijgende terugkomende kosten. [bijv. predikantstraktementen, internet, bloemen, gemeentelijke belastingen, verzekeringen, bankkosten etc.]. 

Ook in deze begroting zijn deze kosten met 8-10% verhoogd afhankelijk van de post. Hier hebben we geen invloed op. 

Als de inkomsten niet mee stijgen, verwacht het CvK een structureel tekort van ongeveer €10.000,- tot €15.000,- per jaar. 

Dit is een zorgelijke trend. 

  • Jeugd  

We zien in onze kerk mooie jeugdactiviteiten, dat is geweldig. In het verlengde daarvan zien we ook dat deze kosten toenemen. Vanuit onze opdracht is dat goed nieuws. 

Voor de begroting betekent dit dat wij – op basis van 2024 – de begroting van jeugdwerk hebben verhoogd met 7% naar €4000,- p/j.  

  • Kerkelijk Werker 

Sinds juli 2024 is onze kerkelijk werker na een opdracht van 2 jaar uit dienst. 

Er zijn geen kosten voor een kerkelijk werker opgenomen in de begroting van 2025. 

  • Vervangende ambtswoning

Bij de beroeping van onze predikant hebben we als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden een woning toegezegd, de pastorie. 

Deze wordt nog bewoond en is naar alle verwachting niet op korte termijn [<1 jaar] beschikbaar.

Daarom huren wij als kerk een vervangende ambtswoning voor onze predikant in Nieuwpoort. De huurkosten van €15.600,- p/j zijn opgenomen in de begroting. 

  • Impact van niet beschikbaar hebben van de pastorie

Op het eerste gezicht lijkt het alsof de inkomsten van de huur van de pastorie [€11.946,-] en de woonbijdrage van de predikant [€8.604,-] samen €20.550,- ruim dekkend zijn voor het huren van de vervangende ambtswoning. En dat er dus €4950,- overblijft. 

Echter, als de pastorie niet verhuurd was, hadden we de volledige woonbijdrage van de predikant als inkomsten. Hiermee missen we dan dus €8.604,- minus €4950,- is €3654,- p/j aan inkomsten. 

NB: een huurverhoging van 3% van de pastorie is meegenomen in de begroting. 

  • Pastorie

Omdat de pastorie nog bewoond wordt is het in 2023 geplande groot onderhoud uitgesteld. 

Het normale reguliere onderhoud moet uiteraard wel doorgaan en is ondergebracht in de kosten van kerkelijke gebouwen. 

Om het onderhoud van de pastorie voor de nabije toekomst [<5jr] goed te begroten werken we aan een onderhoudsplan. Dit plan is niet verwerkt in de begroting van 2025. 

  • Energie kosten

Afgelopen jaar zijn we al gewend geraakt aan de hogere energieprijzen. 

Voor 2025 verwachten we €5.500,- aan energiekosten [incl. een onzekerheid van 10%]. 

Het grootste deel van dit bedrag is gas. 

De komende maanden zullen we onze energiecontracten opnieuw evalueren en mogelijk opnieuw contracteren. 

Qua stroom zijn we energieneutraal, onze zonnepanelen leveren stroom terug aan het net. 

  • Audio Video 

Iedere dienst wordt online uitgezonden. 

Hiermee bereiken we elke maand ongeveer 200 bezoekers die onze diensten online bijwonen, waarna er ongeveer 460 keer per maand wordt teruggekeken. 

Dit wordt gedaan door een enthousiast team van vrijwilligers die dit vaak ongemerkt achter de schermen doen. 

Ondanks de beperkte ruimte in de begroting wil het CvK het AV team structureel blijven steunen en heeft gemeend hiervoor €2500,- vrij te maken in de begroting. Dit geld is bedoeld ter vervanging van de bestaande apparatuur en verplaatsing van de mengpanelen naar de begane grond. 

  • Investeringen in Audio Video

Als we als gemeente online diensten willen blijven aanbieden, zullen we de audio- en video voorzieningen toekomstbestendig moeten maken. Hiervoor werd in oktober 2022 op initiatief van het AV-Team samen met het CvK een meerjaren investeringsvoorstel. 

Dit voorstel heeft een aantal doelen; 

  • Het systeem beter geschikt maken voor terugkerende bijzondere diensten [Kerstmusical, startzondag, Pasen, live muziek]. 
  • Verbeteren van de veiligheid door de verlichting aan een beweegbare truss te hangen – en niet aan de trekstang van het dak. 
  • Vergemakkelijken van doorstroom van vrijwilligers door opleiding.

De geschatte investering is in totaal €10.000,- afhankelijk van de wijze van uitvoeren.  

Dit bedrag is niet opgenomen in de begroting. Voor dit doel zullen we extra fondsen moeten werven. 

  • Airco

De airco in de kerkzaal zit in zijn ‘reservetijd’. Het CvK verwacht dat deze in de nabije toekomst [<5jr] kapot gaat en vervangen moet worden. 

Er zijn geen concrete plannen voor het preventief vervangen van deze twee units. Immers, ook zonder airco kunnen we diensten blijven houden. 

Voor enkel het vernieuwen van de huidige units is de reserve uit het onderhoudsfonds voldoende.